تغییرات کنکور اوایل سال گذشته با رای آوردن مصوبه این تغییرات که شامل تاثیر سوابق تحصیلی و حذف دروس عمومی همچنین دو مرحله‌ای شدن کنکور بود به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید و با ابلاغ رئیس جمهور، کنکور ۱۴۰۲ با مصوبه جدید برگزار شد.

ادامه دعوای کنکوری بین مجلس و شورایعالی انقلاب فرهنگی/ تکلیف کنکور آینده چه می‌شود؟

به گزارش قدس‌آنلاین، این طرح از همان ابتدا واکنش مجلسی ها را در پی داشت. آن ها معتقدند بزرگترین ایراد به اقدام شورای عالی انقلاب فرهنگی ورود به حیطه قانونگذاری است در حالیکه شورای انقلاب فرهنگی وظیفه سیاستگذاری دارد نه قانونگذاری.

علاوه بر آن، با اجرای طرح کنکوری شورای انقلاب فرهنگی  شکاف آموزشی وحشتناک و طبقاتی شدن آموزش‌ بیشتر خواهد شد.

سعیدرضا عاملی، دبیر وقت شورای عالی انقلاب فرهنگی در واکنش به این موضوع گفته بود: بر خلاف نظر نمایندگان مجلس گفته بود هیچ‌گونه تعارضی بین مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی درخصوص مصوبه سیاست‌های سنجش و پذیرش با مصوبه مجلس شورای اسلامی وجود ندارد لذا این دو مصوبه مکمل یکدیگرند.

این اختلاف نظرها و پیگیری‌های نمایندگان مجلس در این خصوص ادامه یافت تا اینکه دوشنبه گذشته احمد نادری، عضو هیئت رئیسه مجلس خبر از تصویب طرح یک فوریتی اصلاح قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی، در کمیسیون آموزش مجلس داد. بر اساس این طرح میزان تأثیر سوابق تحصیلی در آزمون سراسری توسط شورای سنجش و پذیرش دانشجو تعیین می‌‎شود و به این ترتیب میزان تأثیر و بازگشت دروس عمومی به آزمون سراسری نیز در شورا تصمیم گیری خواهد شد.

نادری اظهار امیدواری کرده است که طبق ضوابط آئین نامه داخلی مجلس، این طرح طی دو هفته آینده در صحن مجلس تصویب شود تا این مصوبه به کنکور ۱۴۰۳ برسد.

او می گوید:" با تصویب این طرح، چیزی که شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب کرده، ملغی خواهد شد. از ابتدا نیز معتقد بودیم شورا حق ورود به این تغییر قانون مجلس را نداشت."

اما حجت الاسلام عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در واکنش به تصویب طرح اصلاح قانون کنکور در کمیسیون آموزش و اجرای آن از سال ۱۴۰۳ گفته است: بحثی که در کمیسیون آموزش مجلس مطرح شده است، پیشنهاد برخی از نمایندگان مجلس است که البته حق دارند نظر بدهند، قطعاً ما نباید جلوی آزادی بیان نمایندگان را بگیریم.

نمایندگان مجلس حتماً نخبگانی هستند که به شورای عالی انقلاب فرهنگی کمک می‌کنند ولی این مصوبه در حد همین کمیسیون آموزش عالی مجلس مطرح شده است، قطعاً این موضوع به صحن نمی‌رود چون برخلاف اصل ۵۷ قانون اساسی است.

دبیرشورای عالی انقلاب فرهنگی می گوید: مقام معظم رهبری و حضرت امام (ره) وظایفی به شورای عالی انقلاب فرهنگی محول کرده‌اند و چون در حوزه کنکور مصوبه ابلاغ شده است، خانواده ها کاملاً با آرامش بدانند که همان مصوبه دنبال می‌شود به هیچ وجه این مصوبه تغییر پیدا نمی‌کند.

قطعاً در صحن مجلس نیز مطرح نمی‌شود، رئیس مجلس هم با این مصوبه کاملاً همراه است چون خود وی هم عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی است و در نهایت اگر هم مصوب شود، چون خلاف اصل ۵۷ قانون اساسی است، شورای نگهبان آن را رد می کند.

رجبعلی برزویی، دبیر ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز در همین خصوص گفته است: "در لازم‌الاجرا بودن مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی با توجه به فرمایشات امام (ره) و رهبری معظم انقلاب اسلامی، نباید شبهه‌ای وجود داشته باشد. از سوی دیگر شورای عالی انقلاب فرهنگی با جایگاهی فراقوه‌ای و با توجه به ترکیبی که در رأس آن رؤسای قوای سه‌گانه حضور دارند، مشروعیت و صلاحیت در سیاست‌گذاری کلان حوزه علم و فرهنگ در کشور را دارد. مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص سیاست‌های سنجش و پذیرش در سال ۱۴۰۲ و سال‌های بعدی لازم الاجرا و قطعی است و مصوبات این شورا صرفاً توسط خود این شورا قابل تغییر یا اصلاح است.

حالا با این اظهار نظر باید منتظر ماند و دید که گره کور کنکور قرار است با کدام تصمیم باز شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • نسرین ۰۶:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۹
    0 0
    به نمایندگان کمیسیون آموزش باشه که ظاهرا هیچ تمایلی به برداشته شدن ویا کمرنگ شدن کنکور ندارند . مصوبه کنکور شورای عالی انقلاب بهترین مصوبه تا به امروزه